Moip! 

Eli tein 1.3.-15, lupauksen liikkua 2 kertaa viikossa, mistä lähteekin tähtäys neljään päivään. Aivan isoin tavoite on viitenä päivänä viikossa puolen tunnin lenkki. Sairaspäivinä ei sitten liikuta ja liikkumattomista päivistä en ala ottamaan stressiä. Sehän on pahaksi sydämelle ;) Haha. Ja te hyväkuntoiset nauratte mulle, kun sanon että voin tätä nykyä juosta 10 metriä ja sitten on pakko pysähtyä. Naurakaa vaan, naurakaa! Ihan kuin vain, ei se mua liikuta. Tunnustan, olen rapakunnossa ja sen lisäksi mun terveys on retuperällä. Jos mä juoksen yli 10 metriä, sydän lähtee liitoon ja päässä alkaa heittää. Kyllä, osasyy on rapakunto ja toinen syy on SVT (supraventrikulaarinen takykardia - tiheälyöntinen rytmihäiriö). Repikää siitä - no ei vaan, lukekaa se ja koittakaa ymmärtää. Mä en voi juosta pitkiä matkoja hengästymättä. Kiitos, aamen. 

"Oireina on tykytyksen tunnetta, ahdistusta sydänalassa, huimauksen tunnetta ja huonoa oloa." 

"Tykytysten uusiutumista voidaan vähentää beetasalpaajilla tai muilla rytmihäiriölääkkeillä, mutta ne eivät yleensä estä niitä kokonaan."

Tämä on paras: "Alttiuteen saada supraventrikulaarinen takykardia ei tunneta ehkäisyä, siihen ei voi elintavoilla vaikuttaa. Sen sijaan tykytysten syntyä voidaan ehkäistä lääkkeilla. Lääke-ehkäisy toimii myös kammioperäisissä takykardioissa." 

Lähde: Terveyskirjasto 

Joten ei ole minun vika, että mulla on SVT. On todettu, että mun suvusta löytyy SVT:n lisäksi Barlowin oireyhtymää (linkki: Sydan.fi). Sydan.fi sivustolla hain sanalla "supraventrikulaarinen takykardia", ja hain kirjaimia SVT. Löysin kiinnostavaa infoa, kuten että SVT on yleensä nuorilla. Minkähän takia POKS:n lääkäri sanoi mulle, että mulla ei voi olla tätä, koska olen alle 25? Siksi, koska hän tietää, ettei voi olla koska EKG:ssä sitä ei näkyny. Sitä ei näkyny, koska kohtaukset on lyhyitä ja tulee harvakseltaan. Nykyään, kiitos beetasalpaaja Bisoproact, niitä ei ole näykynyt. :) 

sport2.jpg

Koitan inspiroitua tästä ;) 

*  

Nyt siihen liikuntaan takaisin, juttu meni vähän sivuraiteille, mutta siis... Oon alkanu tehä (vasta pääkoppatasolla) liikuntapäiväkirjaa, mut kunhan pääsen projektissani vauhtiin, teen ihan paperiversion. Toistaiseks en voi näyttää sitä tänne ihan kuvalla, mutta mutta... No, menneenä maanantaina kävelin vajaat puol tuntii suht reippaasti. Mä aloittelen tän projektin kävelyllä. Kesällä tavoitteena on juosta 60 metriä ilman pökräämistä. Tätä nykyä menee 10 metriä ja alkaa heittää rytmihäiriöitä. Kesän 2016 tavoite on reilusti korkeammalla: 1 500 m, juosten. En malta odottaa, että minä - joka ei ole liikkunut kunnolla sitten täytettyään 18 v. (ja urheiluharrastus jäi 13 v.) - pääsen juoksemaan! :D Kyllä, nuorempana harrastin 4 vuotta jääkiekkoa, kolmosluokalta kuudennen loppuun. 

Ja ihan totta, saatuani sydämen diagnoosin ja "ihanat" rajoitteet, rupesin välttämään liikuntaa. Hemmetti, 18-vuotiaana yleensä ollaan hyvässä kunnossa. No, en mä. Mä jämähdin rapakuntoon. Kun olin sen 18 ja sain diagnoosin, lääkäri sanoi että ensi alkuun (ts. kunhan totun toimimaan sydämen ehdoilla) mun pitää välttää mm. juoksua, saunaa, hyppimistä, liian kuumassa liikkumista, ylimääräistä fyysistä rasitusta. Ja että hiljakseen alan lisäämään liikuntaa, koska sehän on terveellistä. Köh... :D 

sport1.jpg

Ei ole helppoa, mutta en ootakaan sitä :) 

Myönnän, mä tuota... aloin pelkäämään. Nousin portaatkin ylös tosi rauhallisesti, koska: mulla ei ollut tuolloin beetasalpaajia ja mulle tuli rytmihäiriöitä, joissa syke oli 160-180 kieppeillä. Ja en ollut 18 v. liikkunut kunnolla sitten kuutosluokan eli 12-vuotiaasta eli kuuteen vuoteen. Nythän siihen voitaisi lisätä kolme vuotta eli yhdeksään vuoteen en oo harrastanut liikuntaa, mitä nyt yläasteella tuli pelleiltyä heppani kanssa. Ja nyt olen siis 21-vuotias. 

Hävettää... Mulla ei ole ollut liikuntaharrastusta yhdeksään vuoteen ja jos en ois alottanu tätä projektia, syksyllä ois napsahtanu pyöreät kymmenen. Kamalaa! Ja joo ei, en tee tästä mitään treeniblogia - ehei! Niin hurahtanu pöllö en ole. Ja jos sellaisen haluaisin, tekisin sellaisen erikseen. Koittaisin Bloggerin puolta, vaikka kahdella viime kerralla sain paljon paskaa niskaani. Uhkauksia, pahoinpitelyjuttuja ja että jos mut nähdään jossain tuolla, mut hakattaisiin mailalla. Tälläistä. Ois ehkä kannattanu viedä asia poliisille, mut mut... Blogi on nykyään poistettu ja sen takia en taida heti tunkea mun pärstääni sinne. Viimeks uhkaukset tuli sen takia. Ja taas mentiin sivu asian... c(: 

Tahtoo saada tuollainen maha!!!

Projektini pyörähtää kunnolla käyntiin, kunhan saan lähdettyä lenkille. :D Suunnitelmana olis, että tässä seuraavien 39:n hektisen päivän ohella ehtis käymään lenkillä ainakin sen viisi kertaa. Okei, pitänee avata miksi 39 päivää? Siksi, koska 39:n päivän päästä rakkaalla äidiläni on synttärit! Hän täyttää kunnioitettavat puol vuosisataa :D Ja virallinen päivähän on siinä lähellä synttäreitä. Reilu kuukaus ja viikko juoksemista, joten kenties ainakin pikapyrähdys ulkona voisi tehdä hyvää. :D 

Nyt oon suunnitellu, että koska mä inhoan käydä lenkillä mun kerrostalon läheisellä kevyen liikenteen väylällä, voisinkin tehdä näin: aamupäivällä menen noin klo 10:ksi vanhemmilleni (asuvat 5 km:n päässä), ja aamukahvit isäni ja veljeni kanssa juotuani, lähden perheemme (koiran omistaa siis vanhempani) koiran kanssa puolen tunnin lenkille. Koska ulkona on tuollainen "ihana" keli - aurinko paistaa ja kura lentää - mukaan täytynee napata aurinkopokat. 

sport4.jpg

Näin on! 

*

Täytyy aloittaa kävelyllä ja koitan ehkä joskus saada kuvia mun nykyisestä pömppömahasta tänne... Kuvat on puhlimella, joten en tiedä saanko niitä noin vain. En ole nörtti :D Ja ei, en ole läski - aivan sama, vaikka joku niin sanoisikin. Mun kropan ongelmakohta on vatsa, mä sain viime kesänä 5 kg ylimääräistä (mikä kertyi mahaan!) koska kokeilin e-pillereitä. Mur :D Se 5 kg jämähti vatsalle ja se on mun ongelma. Jotkut luulee, että oon paksuna, ja siks kun mä omistan pömppömahan. Ei, en syö herkkuja - makea jäi neljä vuotta sitten ihan itsekseen ja sipsejä syön hyvin harvoin. Kaiken rasvaisen/suolaisen (kuten sipsit) jätin pois mun ihon takia - mun akne pahenee niistä joten mieluiten oon ilman. Ja koska en ole enkeli, mä myönnän että mun on helpompi tehdä totaalikieltäytyminen sipseistä kuin syödä niitä vaan vähän :D 

Tällä pakilla mennään! 

~ Elizabeth