Yeaah! 

hair_metal_collage_mine1.jpg

Mulle heräsi eilen ajatus, että mitähän mulle merkitsee glam rock, glam metal ja "tukkahevi"? Ja siis, mähän en tosiaan ole perillä musiikissa yhtään mistään, joten voinee nimitykset mennä aivan kuutamolle :D Tämäkin siksi, koska viikonloppuna mua tutustutettiin bändiin, minkä kerron jäljempänä. 

Wikipediasta lainattua, koska faktaa en omista, mutta omin sanoin kirjoitettua

Glam metal ("tukkahevi" tai pop metal) on kehittynyt heavy metalista 80-luvun alussa Jenkeissä. GM onkin nykyisin käytetty nimitys metallimusiikintyylisuunalle. Glam metal -bändien suurimpia innoittajia ovat olleet varhaiset heavy metal- bändit, mm. Black Sabbath, Deep Purple ja Judas Priest. Muita innoittajia on olleet originaalit 70-luvun alun bändit, mm. T.Rex, David Bowie, Alice Cooper, Slade ja Sweet.

Glam rock puolestaan nousi suosioon 70-luvun alussa. GR:n parhaiten tunnetut piirteet liittyy solistien ja soittajien ulkonäköön, sillä he ovat suosineet huomiota herättävää, androgyyniä (ei siis mies eikä nainen) pukeutumista. Melodramaattisuus, ironia ja identiteeteillä leikittely kuuluvat GR:n olemukseen. Musiikillisesti katsottuna, glam -bändit ovat edustaneet eri tyylejä purkkapopista hard rockiin.

super_glam_metal_holocaust_by_toofastfor

***

Mitä mun päässä liikkuu? 

hanoi_self_lp_jap.jpg

Hanoi Rocks

Ei yhtään mitään :D En häpeä myöntää, että kun pikkulikkana oon sitä kuullu, mä oon tykänny siitä. En tiiä, mitkä bändit oli ensimmäisiä niihin lukeutuvia, mutta en kai mene ihan kamalasti pusikkoon, jos arvaan että Hanoi Rocks, W.A.S.P ja Deep Purple? Tykkäsin ja tykkään edelleen! Tätäkin kuunnellessa tyylilajiin liittyvät bändit joikaa taustalla. Kai vahvistaakseen, eikun en tiiä :D No siks, kun tykkään!! Joskus yläasteella halusin kai olla kuten muutkin ja kuuntelin hirveeeetä purkkapoppia! Siis... kuuntelin koulussa ja kotona soi ihan muut. 

article-2174437-141627F0000005DC-479_468 

Deep Purple

Mulla ei oikein ole punaista - ei kyllä sinistä tai vihreetäkään - lankaa, miten mä olen kaikki rock-bändit löytänyt. Ne vaan tupsahtaa jostakin! No, osan oon löytäny vasta hiljattain ja yhden löysin jo 12-vuotiaana. Tekis kamalasti mieli kirjoittaa se nyt jo, mutta jätän sen tuonnemmaksi. Muutama on kai löytyny tuttavien kautta, sukulaisten avulla, osa radiosta ja muutama facebookista. 

***

Pieni aivokatkos!  W.A.S.P - Wild Child 

w.a.s.p6.jpg

***

1332582395mzd.jpg

Mikä bändi nyt on kaiken tän repertuaarin takana? Mä löysin viikonloppuna toisen ihmisen avulla bändin nimeltä Crashdïet. Ja ensimmäinen kipalehan oli Falling Rain. No, eilisestä asti oon kuunnellut ja todettakoon, että eniten tykkään siitä kun Olliver H. Twisted alias Olli Herman joikaa, vaikkei edesmenneessä Dave Lepardissakaan ole vikaa. Ja siis Ollihan joikailee nyt Reckless Lovessa, mistä päästäänkin mun multilyhyeen listaan glam- tai rock-bändeistä. 

reckless-love-tour-2013.jpg

Reckless Loven sanoinkin, mut kerrataan. Löysin tämän joskus ammattikoulussa vuonna 2011, kun silloinen luokkakaveri ja kotosalla veljeni kertoi että tämmöinen on olemassa. Arvaahan sen, mikä oli eka biisi? No, Hot... 

X2A0380.jpg

Santa Cruz nyt ei ole glam- perhettä mutta hard rockia ja heavy metalia sitäkin enemmän. Nämä kaverit löytyivät joskus reilu vuosi sitten, oiskohan facebookissa kun silloin tykkäsin (ja edelleen) nyt jo lopettaneesta bändistä Sinner's Gin ja he hehkuttivat SC:tä oikein olan takaa... Utelias, eikun tiedonhaluinen kun olen niin pitihän se tsekata! Koukkuun jäin ja koukussa oon edelleen... Ensimmäinen kuuntelu taisi olla Aiming High.

87738653.jpg Muddy-Bones.jpg

Sinner's Gin tuli äsken jo sanottua, mutta ne tyypit löysin jostain netin keskustelupalsalta listattun mm. Grease Helmetin kanssa, mistä en vielä oikein innostu. SG:n kautta löysin myös Muddy Bonesin, mutta bändi on jo hajonnut mutta solisti kasasi uuden: Mary Celeste, mutta en tiedä mihin kategoriaan se kuuluu :D SG:ltä eka taisi olla Gimme a Break ja Muddy Bonesilta Devil Woman.

NEGATIVE.jpg

Negative on löytynyt samoihin aikoihin Reckless Loven kanssa, kenties saman kaverin kautta? Tietysti siitä oon kuullu aiemminkin, mutta totaalinen hurahdus tuli RL:n kanssa, joskin ensimmäinen kappale on vuodelta 2006. The Moment of Our Love.

BK_5899-1020x573.jpg

Lovex puolestaan on löytynyt jo 12-vuotiaana, kiitos biisin Ordinary Day. Bändi katosi ja löysin sen uudestaan jossain... 2010? Eikä ole ensihuumainnostus kadonnut mihinkään! 

***

Loppuun bändeiltä muutama mun korvaan kuulostava huippubiisi! Järjestyksessä, of course ;) 

 Falling Rain- Sex, Drugs and Reckless Love - Wasted & Wounded - Stop F*cking Around - Watch Out! - Back Off - Whiskey 

Yhtä suurta suosiota nauttivaa bändiä en tajua... Shiraz Lane... Miksi kukaan haluaa kuulla naismaista vinkumista? 

~ Elizabeth