Heip! 

Tiiän, jauhan taas siitä ammattijutusta. No, asia vaivaa mua. Joten hyvä keino onkin purkaa ajatukset näin bittipaperille :) Tein siis jälleen kerran mol.fi- sivulla olevan AVO-testin. Tulokset näyttää yhtä ja toista, joten kopioin tulosten mukaan kiinnostavimmat ammatit WordPad-tiedostoon. Siellä aloitin seulomisen ja rankalla kädellä kaavin tuloksia pois, eli raavin mulle "turhat ammatit" pois. Turhilla meinaan ammatteja, jotka ei sovi mulle. Kuten merikapteeni, lennonjohdon ammattilainen tai vanginvartija. Nekin on lähinnä lennokkaan utopistisia :D 

Tein siis kaksi listaa (haha, oon listaajafriikki!), joista toinen listasi soveltuvuuden (kuvittelisin, jos työn ominaisuudet tarkoittaa tätä?) ja toinen kiinnostavuuden. Silti oli aika älyvapaata c(: Osa tuloksista siis, kuten vaikkapa malli ja mallimestari. Joo ei, mun kasvot ei sovellu mallibisnekseen enkä ole nollakokoa vaan suomeksi kokoa 38. Sitä paitsi, alle 162 cm tytsyä tuskin huolitaan malliksi :D Enkä usko, että mun luonteella ja pärställä on hirveesti varaa arvostella muita (huomatkaa itseironia) :D 

o-BOOKS-facebook.jpg

AVO-testin tulosten mukaan soveltuvin ammatti: arkkitehti, kirjailija, dramaturgi, lavastaja, valaistusmestari, elokuvaaja, ek-leikkaaja, fyysikko, tutkija, fysiologi, yt-tutkija ja arkeologi. Huonoiten soveltuisin kultasepän tai kosmetologin ammattiin. Siinä välissä kyllä vilisi mm. valokuvaaja, floristi, stylisti, piirtäjä, tekstiilitaiteilija, geologi, biologi, maskeeraaja ja kriitikko sekä muuta hauskaa. Kiinnostavimpia ammatteja listan mukaan: arkkitehti, kirjailija ja maisema-arkkitehti. Vähiten kiinnostusta oli testin mukaan rikosseuraamustyöntekijä. Mutta jos laittaisin oman mielen mukaan, lista muuttuis hieman: kirjailija, valokuvaaja, floristi, kriitikko, maskeeraaja, tutkija, yt-tutkija, biologi, askartelunohjaaja, analyytikko, kosmetologi ja rikosseuraamustyöntekijä. Listasta tosin puuttui antropologi (jep, oon creepy... luiden tonkiminen kiinnostaa, sillä karmeella tavalla). 

Right-Career.jpg

Nyt jos pistän listat yks yhteen ja kaivan sen balanssin, niin eipä lista hirveesti muutu - vähän vain. Ainakin kirjailijan ammatti on ja pysyy ykkösenä. Se on ollut mun haave niiin kauan kun mä muistan. Toisena varmaankin tulisi valokuvaaja, tosin pidän sen vaan harrastuksena. Kriitikon ammatti kiinnostaa kans, koska mulla on tapana kritisoida vähän kaikkea ja mä ilmaisen itseeni parhaiten kirjoittamalla. Toisaalta taas kaikenlainen asioiden (kuten luiden) tonkiminen on aika hauskaa (ei, en ole tonkinut oikeasti luita) ja niiden analysointi on hirveen kivaa! Joten siitä aasinsiltana ammateiksi tulisi tutkija, yt-tutkija, analyytikko ja biologi (jep, mua kiinnostaa mm. geenitiede). Huono homma, että mun matikka ei ole kovin korkealla... mutta joo, matikka kiinnostais jos mä ymmärtäisinkin siitä jotakin :D

Kuitenkin mua kiinnostais myös kauneudenhoidon edistäminen eli kosmetologi ja toisaalta turha pakkelointi eli maskeeraaja. Pienenä ajatuksena on myös meikkaaja (puuttui listasta). Mä tykkään myös rikosjutuista, joten kriminologia kiinnostaa teoriassa eli ammattina listassa siihen liittyvä rikosseuraamustyöntekijä. Ja vaikka hyppään rikollisista arvokkaaseen tavaraan, eli kultaseppä ihan vain todetakseni että AVO-testi ei tosiaan ole auttanut mua selvittämään ammatteja :D Aiheet menee laidasta laitaan: kirjailijasta siirryttiin tutkintaan ja analysointiin, mistä oli iso loikkaus kauneudenhoitoon ja pakkeleista suora hyppäys rikoksiin ja lopulta kultasepän saappaisiin.

aptitude-test-1024x634.jpg

Mä oon vähän hukassa... 

~ Elizabeth