Se sana. Kitkarengasklubi. Tosi moni tunnistaa sen takuulla, jos on vähääkään hillunut facebookissa huumoriryhmässä tai joku kaverihumoristi on jakanut sen. Yep. Tunnistit sen? 

635883811319111800.jpg

Mulle tuli vain mieleen tämä, koska ulkona on huono keli - jäätyneet urat, vettä, lunta ja sohjoa. Vaude vau, mikä keli ajaa autoa! Rekisteröin myös, että olen joskus viime vuonna kirjoittanut oman avautumiseni Suomen teidenkuluttajista. Virkistetääs muistia samoilla asioilla ja virkkeillä joita liki jokainen on takuulla joskus kuullut. Fakta on kuitenkin se, että: 

Suomen teidenkuluttajissa on törkeän paljon kuljettajia, joita ei voisi vähääkään kiinnostaa muut

Muistaneeko joku tällaista hetkeä: itse olet auton (ja nyt ei kinastella, onko Audi enemmän auto kuin Nissan) kyydissä, joka ajaa rajoitusten mukaan. Vastaan ajelee vaikkapa pakettiauto. Autosi takana on nilkkavikainen kuski, joka ohittaa sinut ja pujahtaa "sopivasti" eteesi ennen kuin olisi törmännyt vastaan tulleeseen autoon. "Hullu, kortti tollasilta pois!" saattaa tulla mieleesi. Oletko itse ollut se kahjo, nilkkavikainen kuski? Puikahdat toisen auton eteen ennen törmäystä. "Heh, mä oon hyvä. Pääsin etanan ohi." 

Kuitenkin, ajattelin tässä jakaa vähän mun ajatuksia vaarallisista kuljettajista. Jos ne ei ole vaarallisia itsensä mielestä, oisko syytä katsoa peiliin, jos joku seuraavista ajatuksista tai tavoista täsmää? 

635880475701751381.jpg

"Nopeusrajoitukset on nynnyjä varten. Toihan on vähimmäisnopeus."

Jep, se vaarallinen kuski kukaties ajattelee näin. Ajoi hän sitten autolla tai jollain muulla. Sitten voidaan taas aloittaa se kuvitteluleikki: matkaa on 100km, nopeusrajoitus on 60. Päätät, että "Lälläslää, minäpä ajan kovempaa ja pääsen aiemmin perille." ja kiihdytät 80 km/h. Loppupeleissä, voitatko mitään? Ehkä muutaman minuutin.

Se, että sä porhallat kovempaa sun turbobemarilla, ei ole todiste, että olisit parempi kuski. Jonkinlainen merkki se on kuitenkin, nimittäin pari aivosolua vähemmän. En sano, että kaikki ylinopeutta ajavat on tyhmiä. Lähinnä ne, jotka on tehnyt siitä harrastuksen. 

"Vilkku on VAIN inssiä varten. Ei sitä tarvi jatkuvasti kuluttaa."

Miksihän musta tuntuu, että vuosia sitten kortin saaneista osa ajattelee näin? Yhtään yleistämättä. Henkilökohtaisesti mua ärsyttää kuskit, jotka ei voi käyttää sitä vilkkua. Ne vaan siirtyy paikasta A paikkaan B ilmoittamatta siitä muille. Ei ole iso vaiva napauttaa vilkkua päälle vasemmalla kädellä, mutta joillekin se asia tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa.

Mieti, kuinka ärsyttävää on, kun auto tulee liikenneympyrään, se kääntyy eikä näytä vilkkua. Olisit saattanut päästä itse ympyrään, mutta nyt muutama auto ehti ennen sua. Ottaako päähän? Takuulla.

"Kyllä mä nään peilistä, tuleeko sieltä ketään. Eikä siihenkään tarvi aina kattoo."

Näin ajattelevan kuskin voisi olla syytä mennä takasin autokouluun. Anteeksi vain, superkuski mutta siihen nimenomaan pitää katsoa. Entä, kun sinä kuski hyökkäät oikealle kaistalle katsomatta peiliä ja oikealla onkin joku? Peltiä kolisee, ja koska ystäväsi istuu oikella, sitä sattuu. Tuleeko kertaakaan mieleen, että olisipa ollut kiva, jos olisit tarkistanut kuolleen kulman? Ettei ystävää sattuisi? 

Tai: sinun kuskisi tulee kolmion kohdalle ja hyökkää vasemmalle (ei katso oikealle). Auto meinaa törmätä oikealta tulevaan pakettiautoon. Hyppääkö sydän kurkkuun ja kiität mielessäsi, että pakettiautokuski jarrutti ajoissa? Nimenomaan. Jos sä törttöilet liikenteessä, jolloin muut joutuu jarruttamaan, ei todellakaan takaa että sua ei sattuis. Tai sun kyydissä olevia. Ota huomioon, että kaikilla ei ole ABS-jarruja eikä hätäjarruavustinta, joka takaisi lyhyempää jarrutusmatkaa. 

Kun sinä tulet mun eteen kolmion takaa liukkaalla kelillä, mä painan jarrua ja todennäköisesti kuuluu ryskis. Miksikö? Ensinnäkin, sinä hyökkäsit - minä reagoin. Toiseksi mulla ei ole autossa ABS-jarruja, ei hätäjarruavustinta. Mun autossa on lukkojarrut, sulla on ABS-jarrut. Ei silti ole varmaa, että sua ei sattuisi. Tai sun kyydissä olevia. Lapsia? Voi vaikka sattuakin. Tai matka saattaa päätyä mullan alle matojen syötäväksi.

Tähän liittyy sekin, että roikutaan kiinni puskurissa ja ohitetaan vaarallisesti. Nimenomaan, kun nämä asiat on yksyhdessä. Silloin, kun roikut kiinni rekan perässä, etkä tietenkään näe mitään (koska ajat liian lähellä). Päätät lähteä ohi katsomatta peiliin ajatellen "Ei sieltä kuitenkaan mitään nää eikä kukaan sieltä tuu". Virhe. Ajat toista autoa päin ja hetken kuluttua olette selvittämässä kolaria. Mitä meinaat sanoa syyksi, miksi törmäsit? Onko viisasta lähteä ohi näkemättä tuulilasista mitään ja katsomatta peiliin?

Aina on mahdollisuus, että joku ei aja niin kuin sinä. 

635880478455241026.jpg

Minä täydellinen kuski? 

Mä olen kaukana täydellisestä. Minä kans olen mokaillut. Mulla on ollut kortti kaksi vuotta, mutta onneksi en ole paljoa mokaillut. Jonkin verran. Mut täydellinen? Haha! Mun autossa on torvi soinut ja kirosanoja on lennellyt, kieltä oon näyttänyt. Kansainvälinen käsimerkki on kyllä jäänyt näyttämättä. Tööttiä olen kuluttaut, kun muut törttöilee - itse en ole kertaakaan saanut torvisoittoa. Kuitenkin, olen vahingossa ajanut päin punaisia, koska en vaan osannut reagoida tarpeeksi ajoissa ja jos olisin jarruttanut, olisin pysähtynyt keskelle tietä.

Liikenneympyrässä olen paukannut toisen eteen ja ajanut kaksikaistaisessa ympyrässä ihan pieleen (kaistat, huom). Autonkin olen valoihin sammuttanut monta kertaa, sekä keskelle risteystäkin. Rengas on epähuomiossa vinkunut, koska kaasua säätävä koipi oli liian lattiassa. Olen peruuttanut vanhempien autolla veljen autoa päin, mutta myös mun autoa päin on peruutettu. On tullut istuttua autossa, joka törmää toisen auton takapaksiin. Siitä illasta en vaan edelleen muista oikein mitään. Eräältä mummolta sain sormenheristyksen, kun en ehtinyt jarruttaa suojatielle. 

635880478640080816.jpg

~ Elizabeth

Kuvat (c) Facebook