Tsaudi, taukki! 

Haha, no ei vaan. Kekkereitä kutsutaan nimillä juhannus, jussi, keskikesän juhla, yöttömän yön juhla sekä mittumaari. Enpä ole tätä vuotta ennen ajatellut mitä se mulle merkitsee. Kuviakin takavuosien juhannuksista on, mutta niitä en julkaise niitä täällä yksityisyyssyistä. :) On kuitenkin pari kuvaa, jotka on otettu 2012 juhannuksena, minkä vietin Kotkan saaristossa. Aivan ihanaa oli, joskin juovat ihmiset eivät saaneet fiilistä kattoon asti. 

539696_4168923388530_872880260_n.jpg

Okei, jos rupean funtsimaan mitä juhannus mulle merkitsee, niin oon aika tylsä: ei hirveästi mitään. Lähisukulaiset eli isoäitini ja enoni tulevat vanhempieni matalaan majaa paistamaan makkaraa, pihviä ja muuta syötävää. Istutaan kaikki pihapöydän ympärillä syömässä makkaraa ja muuta grillattua, perunalastuja, juodaan limsaa sekä mehua ja kahvia, osa ottaa siideriä tai kaljaa sekä turistaan joutavia. Sää on kolea, sateinen mutta fiilis on katossa. Juhannus ei mulle oikein muuta merkitse, oon tylsä ihminen :D 

529518_4168922028496_17535415_n.jpg

Suomalaisten juhannukseen yleensä kuuluu makkara, jota kansa vetää kupu pinkeeksi ja sen päälle kitataan viinaa, jolloin pönttö on tavallista himmeempi. Lisätkää yhtälöön sauna, minne aina joku nukahtaa ja heittää veivinsä sydämen tiltatessa liiallisesta kuumuudesta tai lämpötilan liian äkillisestä nousemisesta. Mikäli tästä tragediasta vältytää, viinapäissään saatetaan päätyä pahnoille nukkumaan riehuttuaan naapurin riihessä kännipäissään kirveen kanssa. Ja jos käy oikein hyvä tuuri, nähdään kokon sytytys mihin lienee käytetty naapurinmiehen juhannuskoivuja. Jos kuitenkin käy hyvä tuuri ja jopa flaksi, saatetaan päästä tekemään juhannustaikoja eikä toinen todellakaan ole se tuleva puoliso!

Historiallisesti juhannus on aika mielenkiintoinen. Entisaikaan ihmiset on tehneet juhannustaikoja, mm. perinteisesti nähdäkseen tulevan eukkonsa tai ukkonsa unessa ja rehuja litistetty tyynyn alla. 

Uskomuksia liittyen lemmentaikoihin

* jos katsoi kaivoon, lampeen tai lähteeseen juhannusyönä - mieluiten alasti - näki tulevan puolison. 

* hyvän naimaonni tuli, jos juhannusyönä kierittelee kasteisella niityllä - taas alasti. 

* juhannuspäivää vasten, kun kokko oli palanut, niin naimakuntoiset ja -haluiset tytöt vierittelivät (tarkoittaako hillumista?) ilman rihmankiertämää poikatalojen ruispelloissa. Miksikö? Jotta peltojen omistajat eli pojat, alkaisivat riiamaan (liehittelemään) näitä hilluvia neitokaisia. 

* kun sitomattomat vihdan pani juhannusaaton yöksi tyynynsä alle, hän näki tulevan eukkonsa tai ukkonsa yöllä sitovan sen kiinni. 

* alasti juostessaan saunasta juhannusyönä pitkin ruisvainion ojia, niin 9. ojassa tulee sulhanen jo vastaan

* juhannusyönä tuli kiertää kolmikulmainen pelto kolme kertaa - jälleen alasti, ja kolmannella kerralla oma tuleva elämänkumppani tuli vastaan

* juhannusyönä piti lakaista makuuhuoneen lattia - taas alasti, mutta nyt vain punainen rihma vyötäröllä - niin häntä tulee tervehtimään sulhasensa haamu

* juhannusyönä, alasti mutta olkiside vyönä, meni kosken keskelle istumaan vesikivelle - näki tulevan puolisonsa

* juhannuskokosta tuleva savu kääntyy siihen suuntaan, kuka pääsee pian naimisiin

* juhannusyönä piti asettaa tyynynsä alle ennen kuin meni koisimaan, niin seitsemän erilaista kukkaa mitkä on poimittu seitsemältä eri niityltä, niin yöllä unessa tuleva sulhanen tuli tervehtimään

Pari ihmettelyä noista juhannustaioista... Ensinnäkin, miksi kaikki jutut pitää tehdä alasti / ilman rihman kiertämää / ilkosillaan yms. ? Tai miksi kukaan hullukaan haluaisi aataminasussaan juosta pitkin peltoa? Tulee fiilis, että juhannus oli lähinnä joku naimajuhla. Oliks se sellainen? Jotta vaan saatiin tytär naitettua ja tuleva ukko kirjaimellisesti pani paksuksi, ja muksula tuli liuta. 

480410_4168924068547_418651293_n.jpg

Sitäkään faktaa ei saa unohtaa, että juhannuksena hukkuu liian moni ihminen koska alkoholia läträtään liikaa. 

"Otetaan vähän neuvoa antavaa. Äh, mä otan vaan vähän. Älä nyt keuhkoo!" (Todellisuudessa alkoholia on nautittu pikkuisen liikaa, pari pulloa kirkasta pienellä porukalla.)

"Vau, vitsit mulla on hyvä fiilis! Hei, tuolla on järvi. Lähtää uimaan." (Oikeasti fiilis on hyvä, mutta tervettä järkeä ei ole enää eikä se uimaan meno humalassa ole hyvä idea.)

"Hei, Samu! Kato, mä osaan uida ihan sikahyvin! Haluuks nähä, kun mä uin tonne ja takas?" (Tässä vaiheessa jo unohdetaan, että ne lapsuuden uimakoulut menivät penkin alle ja ettei veteen olla menty sitten kymmeneen vuoteen.)

Kaveri hurraa vieressä, aivan kaasussa. "Jee, Pena! Mä haluun nähää kuin hyvä sä oot uimaa!" (Ei todellakaan muisteta sitä tärkeää tietoa.) 

"Sä oot tosi hyvä sukeltaa, Pena!" (Tässä kohdin uimari on sukeltanut "vasta" viisi minuuttia.) 

"Hei, kamut! Tulkaa jeesii, Pena ei tuu pinnalle!" (Elonmerkkejä uimarista ei ole ollut viimeiseen viiteentoista minuuttiin. Apua soitetaan, mutta kaverille ei voi tehdä mitään.) 

Hän sukelsi viimeisen kerran, vietti viimeisen juhannuksensa umpihumalassa. Hän menehtyi hukkuen.

***

"Hei, Elli. Mä tiedän, ettet sä kuule mua tai näe mua. Mä vain olen pahoillani siitä, mitä tapahtui viime juhannuksena. Mun olis pitäny katsoa sun perään, mutta meillä oli silloin kamalan hauskaa. Tappavan hauskaa. Olisko mun pitänyt estää sua korkkaamasta sitä Leijonaa? Tai olisko mun pitänyt hillitä itseäni sen Matin kanssa, etten mä nähnyt mitä sulle kävi. Mä en voi katsoa sun äitiä enää silmiin, sun veljeskin taitaa vihata mua. Puhumattakaan sun isästäsi. Se antoi mun kuulla kunniani, se huusi mulle ja kertoi vihaavansa mua, kun en katsonut sun perään. Sä olit vasta 17. Elämän alussa, ja nyt sä makaat mullan alla. Mun takia.

Mä en muista tapahtuneesta paljoakaan, mutta ne muistikuvat mitkä mulle jäi, on mun elämän hirveimmät. Joo, meidän ei olis pitänyt lähteä teidän mökille silloin viime juhannuksena. Tai ei ainakaan ois pitänyt vetää kännejä. Se järvikin, oli hirveen lähellä! Mä tiedän, innostuin liikaa Matin takia mut eihän se sua sinne järveen viskannut? Me ei olla puhuttu sen kanssa ikuisuuksiin. Mä en vain pysty. Tosin se Jani, joka sut heitti sinne veteen, niin sekin on nyt kylmänä. Se Jani... listi ittensä viikko sun kuoleman jälkeen. Se sun kuolemas... oli kai sille liikaa? 

En tiiä, voiks tätä kovin positiiviseksi sanoa, mutta mä en ole juonu tippaakaan sen jälkeen, kun mä menetin sut. Pahinta tässä on se, etten mä näe sua enää ikinä. Mä menetin parhaan ystäväni jonkun kännisekoilun takia! Siis en voi uskoa tätä. Vieläkään, vaikka sua ei ole ollut vuoteen. Tapahtuneesta mä muistan sen sun kirkumisen, kun lensit sinne veteen. Silloin se kuulosti hauskalta, mutta ei se ole enää kivaa. Sitten mä muistan, että sua ei näkyny enää. Seuraavaks onkin iso musta aukko, en muista mitään. Mulle sanottiin, että olin hysteerinen, kiljuin ja potkin Mattia. Mä manasin Janin, vaikka mun ois pitäny koittaa pelastaa sua. Se, mitä mä muistan oli ambulanssin tulo - en tiedä, kuka ne soitti - ja kun ne sanoi, että sä hukuit. 

Mun maailma romahti. Se on edelleen romuna, mutta mä koitan selvitä. Mun on pakko. Mä ihan oikeesti kaipaan sua. Rakkaudella, ystäväsi Miisa"